Kursy refrakcji
Zapraszamy do uczestnictwa w kursach refrakcji pierwszego, drugiego, trzeciego i czwartego stopnia organizowanych przez Cech Optyków w Warszawie
Proponujemy Państwu, w ramach zajęć na kursie I stopnia, cykl sześciu sześciogodzinnych wykładów obejmujących wiadomości teoretyczne jak również zajęcia praktyczne z zakresu podstaw refrakcji (łącznie 36 godzin). Kurs drugiego stopnia stanowi uzupełnienie zagadnień z zakresu refrakcji, z uwzględnieniem ćwiczeń ortoptycznych oraz wiadomości dotyczących doboru soczewek kontaktowych - łącznie 25 godzin. Ćwiczenia praktyczne odbywają się z wykorzystaniem m.in. foroptera, lampy szczelinowej oraz kasety okulistycznej.
W związku z dużym zainteresowaniem optyków pogłębianiem wiedzy z zakresu badania refrakcji, dotychczasowa oferta szkoleniowa obejmująca kursy pierwszego i drugiego stopnia została rozszerzona o szkolenie trzeciego stopnia obejmujące głównie ćwiczenia praktyczne, realizowane w małych grupach, z możliwością indywidualnych konsultacji z wykładowcą dr. n. med. Andrzejem Styszyńskim. Celem kursu, stanowiącego łącznie 20 godzin, są ćwiczenia praktyczne z zakresu badania refrakcji oraz sposoby postępowania z zastosowaniem procedur optometrycznych.
Dla osób zajmujących się pomiarami układu wzrokowego zainteresowanych dalszym pogłębianiem wiedzy powstał kurs refrakcji czwartego stopnia obejmujący wybrane zagadnienia z zakresu refrakcji, które najczęściej stwarzają problemy w procesie doboru właściwej korekcji okularowej. Szkolenie to skierowane jest do optyków, którzy ukończyli kursy refrakcji I, II i III stopnia organizowane przez nasz Cech lub inne cechy zrzeszone w KRIO, osób które uczestniczyły w kursie prowadzonym przez profesora Bolesława Kędzię oraz absolwentów uczelni o profilu optyka okularowa. Kurs refrakcji IV stopnia obejmuje 24 godziny zajęć realizowanych w ramach dwóch weekendów. Zajęcia na kursach, obejmujące wykłady teoretyczne, jak również ćwiczenia praktyczne prowadzone są przez dr n. med. Andrzeja Styszyńskiego, w systemie sobotnio-niedzielnym, raz w miesiącu w Warszawie. Poniżej prezentujemy program kursów refrakcji I, II,III i IV stopnia.
- PROGRAM KURSU REFRAKCJI I STOPNIA
- PROGRAM KURSU REFRAKCJI II STOPNIA
- PROGRAM KURSU REFRAKCJI III STOPNIA
- PROGRAM KURSU REFRAKCJI IV STOPNIA
I. Podstawy optyki geometrycznej.
II. Układ wzrokowy.
III. Układ optyczny oka (punkt daleki, punkt bliski, refrakcja, amplituda akomodacji).
IV. Krótkowzroczność i zasady jej korekcji.
V. Nadwzroczność i zasady jej korekcji.
VI. Astygmatyzm i zasady jego korekcji.
VII. Ostrość wzroku i sposoby jej badania.
VIII. Subiektywne (podmiotowe) metody określania refrakcji:
- metoda Dondersa,
- test czerwono-zielony
- określenie astygmatyzmu z użyciem figury promienistej,
- określenie astygmatyzmu za pomocą skrzyżowanego cylindra
IX. Obiektywne (przedmiotowe) metody określania refrakcji:
- skiaskopia,
- oftalmometr,
- refraktometr,
- autorefraktometr.
X. Badanie i korekcje prezbiopii.
XI. Pryzmaty i ich zastosowanie. Pryzmatyczne działanie soczewek sferycznych.
XII. Widzenie obuoczne (ortoforia, heteroforia, zez towarzyszący, zez porażenny).
XIII. Zależność między akomodacją a konwergencją.
XIV. Badanie refrakcji oraz ustalanie odpowiedniej korekcji obuocznej za pomocą foropteru.
XV. Badanie refrakcji osób słabo widzących.
I. Metody badania wad refrakcji
- metoda Dondersa,
- pomiar astygmatyzmu za pomocą cylindra skrzyżowanego,
- badanie refrakcji za pomocą foropteru.
- skiaskopia,
- refraktometr Hartingera,
- autorefraktometr.
Metody subiektywne:
Metody obiektywne:
Korekcja starczowzroczności.
II. Korekcje zaburzeń widzenia obuocznego
1. Fizjologia widzenia obuocznego.
2. Zaburzenia widzenia obuocznego.
3. Metody badania widzenia obuocznego.
4. Analiza graficzna zależności pomiędzy akomodacją i konwergencją.
5. Optometryczne metody leczenia zaburzeń widzenia obuocznego.
III. Korekcja wad wzroku soczewkami kontaktowymi
1. Podstawy anatomii i fizjologii rogówki.
2. Rodzaje soczewek kontaktowych, budowa, materiały.
3. Fizjologia i badanie układu łzowego.
4. Badanie oczu poprzedzające dobór soczewki.
5. Zasady dobierania miękkich soczewek kontaktowych.
6. Kontrolne badanie pacjentów noszących soczewki kontaktowe.
7. Powikłania związane z noszeniem soczewek kontaktowych.
IV. Pole widzenia, metody badania i przyczyny zaburzeń pola widzenia.
V. Najczęstsze stany chorobowe układu wzrokowego utrudniające dobór korekcji okularowej.
VI. Korekcja wad wzroku i pomoce optyczne dla słabo widzących.
- metody subiektywne - podmiotowe,
- metody obiektywne - przedmiotowe.
II. Metody badania i korekcji zaburzeń widzenia obuocznego.
III. Badanie i korekcja do bliży.
IV. Wyposażenie gabinetu optometrystycznego.
V. Badanie refrakcji i korekcja osób słabo widzących:
VI. Optyk a choroby oczu - współpraca pomiędzy optykiem a okulistą.
VII. Korekcja przy pomocy soczewek kontaktowych:
- soczewki miękkie,
- soczewki twarde,
- soczewki diagnostyczne.
Trudności w ustalaniu korekcji okularowej
I. Heteroforie- badanie i sposoby korekcji.
II. Zez- badanie i sposoby korekcji.
III. Refrakcyjne przyczyny trudności w ustalaniu korekcji okularowej: różnowzroczność, wysoki astygmatyzm, zaburzenia akomodacji.
Kolejna edycja kursu I stopnia rozpocznie się w marcu 2022. Zgłoszenia na kursy przyjmujemy drogą elektroniczną, telefoniczną lub e-mailową.
Biuro Cechu - tel. 22 635 78 67 czynne jest od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-13:00, e-mail: szkolenia@cechoptyk.waw.pl.
*Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia kursu refrakcji jest posiadanie wykształcenia kierunkowego z zakresu optyki / dyplom szkoły optycznej lub rzemieślniczy / lub dyplomu z optometrii, ortoptyki, okulistyki. Osoby nieposiadające wykształcenia kierunkowego mogą uczestniczyć w kursach, ale nie otrzymują świadectwa ukończenia, a jedynie, na życzenie zaświadczenie o uczestnictwie w kursie."