Kursy refrakcji
Zapraszamy do uczestnictwa w kursach refrakcji pierwszego, drugiego, trzeciego i czwartego stopnia organizowanych przez Cech Optyków w Warszawie, pod patronatem Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.
Proponujemy Państwu, w ramach zajęć na kursie I stopnia, cykl sześciu sześciogodzinnych wykładów obejmujących wiadomości teoretyczne jak również zajęcia praktyczne z zakresu podstaw refrakcji (łącznie 36 godzin). Kurs drugiego stopnia stanowi uzupełnienie zagadnień z zakresu refrakcji, z uwzględnieniem ćwiczeń ortooptycznych oraz wiadomości dotyczących doboru soczewek kontaktowych -ł ącznie 25 godzin. Ćwiczenia praktyczne odbywają się z wykorzystaniem m.in. foroptera, lampy szczelinowej oraz kasety okulistycznej.
W związku z dużym zainteresowaniem optyków pogłębianiem wiedzy z zakresu badania refrakcji, dotychczasowa oferta szkoleniowa obejmująca kursy pierwszego i drugiego stopnia została rozszerzona o szkolenie trzeciego stopnia obejmujące głównie ćwiczenia praktyczne, realizowane w małych grupach, z możliwością indywidualnych konsultacji z wykładowcą dr. n. med. Andrzejem Styszyńskim. Celem kursu, stanowiącego łącznie 20 godzin, są ćwiczenia praktyczne z zakresu badania refrakcji oraz sposoby postępowania z zastosowaniem procedur optometrycznych.
Dla osób zajmujących się pomiarami układu wzrokowego zainteresowanych dalszym pogłębianiem wiedzy powstał kurs refrakcji czwartego stopnia obejmujący wybrane zagadnienia z zakresu refrakcji, które najczęściej stwarzają problemy w procesie doboru właściwej korekcji okularowej. Szkolenie to skierowane jest do optyków, którzy ukończyli kursy refrakcji I, II i III stopnia organizowane przez nasz Cech lub inne cechy zrzeszone w KRIO, osób które uczestniczyły w kursie prowadzonym przez profesora Bolesława Kędzię oraz absolwentów uczelni o profilu optyka okularowa. Kurs refrakcji IV stopnia obejmuje 24 godziny zajęć realizowanych w ramach dwóch weekendów. Zajęcia na kursach, obejmujące wykłady teoretyczne, jak również ćwiczenia praktyczne prowadzone są przez dr n. med. Andrzeja Styszyńskiego, w systemie sobotnio-niedzielnym, raz w miesiącu w Warszawie. Poniżej prezentujemy program kursów refrakcji I, II,III i IV stopnia.
- PROGRAM KURSU REFRAKCJI I STOPNIA
- PROGRAM KURSU REFRAKCJI II STOPNIA
- PROGRAM KURSU REFRAKCJI III STOPNIA
- PROGRAM KURSU REFRAKCJI IV STOPNIA
1. Podstawy optyki geometrycznej.
2. Układ wzrokowy.
3. Układ optyczny oka (punkt daleki, punkt bliski, refrakcja, amplituda akomodacji).
4. Krótkowzroczność i zasady jej korekcji.
5. Nadwzroczność i zasady jej korekcji.
6. Astygmatyzm i zasady jego korekcji.
7. Ostrość wzroku i sposoby jej badania.
8. Subiektywne (podmiotowe) metody określania refrakcji:
- metoda Dondersa,
- test czerwono-zielony
- określenie astygmatyzmu z użyciem figury promienistej,
- określenie astygmatyzmu za pomocą skrzyżowanego cylindra
9. Obiektywne (przedmiotowe) metody określania refrakcji:
- skiaskopia,
- oftalmometr,
- refraktometr,
- autorefraktometr.
10. Badanie i korekcje prezbiopii.
11. Pryzmaty i ich zastosowanie. Pryzmatyczne działanie soczewek sferycznych.
12. Widzenie obuoczne (ortoforia, heteroforia, zez towarzyszący, zez porażenny).
13. Zależność między akomodacją a konwergencją.
14. Badanie refrakcji oraz ustalanie odpowiedniej korekcji obuocznej za pomocą foropteru.
15. Badanie refrakcji osób słabo widzących.
I. Metody badania wad refrakcji
- A. Metody subiektywne - metoda Dondersa, - pomiar astygmatyzmu za pomocą cylindra skrzyżowanego, - badanie refrakcji za pomocą foropteru.
- B. Metody obiektywne - skiaskopia, - refraktometr Hartingera, - utorefraktometr.
- C. Korekcja starczowzroczności.
II. Korekcje zaburzeń widzenia obuocznego
1. Fizjologia widzenia obuocznego.
2. Zaburzenia widzenia obuocznego.
3. Metody badania widzenia obuocznego.
4. Analiza graficzna zależności pomiędzy akomodacją i konwergencją.
5. Optometryczne metody leczenia zaburzeń widzenia obuocznego.
III. Korekcja wad wzroku soczewkami kontaktowymi
1. Podstawy anatomii i fizjologii rogówki.
2. Rodzaje soczewek kontaktowych, budowa, materiały.
3. Fizjologia i badanie układu łzowego.
4. Badanie oczu poprzedzające dobór soczewki.
5. Zasady dobierania miękkich soczewek kontaktowych.
6. Kontrolne badanie pacjentów noszących soczewki kontaktowe.
7. Powikłania związane z noszeniem soczewek kontaktowych.
IV. Pole widzenia, metody badania i przyczyny zaburzeń pola widzenia.
V. Najczęstsze stany chorobowe układu wzrokowego utrudniające dobór korekcji okularowej.
VI. Korekcja wad wzroku i pomoce optyczne dla słabo widzących.
1. Metody badania refrakcji i zasady optycznej korekcji wzroku:
- a/ metody subiektywne /podmiotowe/,
- b/ metody obiektywne /przedmiotowe/
2. Metody badania i korekcji zaburzeń widzenia obuocznego:
- a/ usprawnienie akomodacji i konwergencji.
3. Badanie i korekcja do bliży.
4. Wyposażenie gabinetu optometrycznego:
- a/ omówienie testów /m.in. w rzutniku/
5. Badanie refrakcji i korekcja osób słabo widzących:
a/ pomoce wzrokowe.
6. Optyk a choroby oczu, współpraca pomiędzy optykiem a okulistą.
7. Korekcja przy pomocy soczewek kontaktowych:
- a/ soczewki miękkie,
- b/ soczewki twarde,
- c/ soczewki diagnostyczne
Trudności w ustalaniu korekcji okularowej
1. Heteroforie- badanie i sposoby korekcji.
2. Zez- badanie i sposoby korekcji.
3. Refrakcyjne przyczyny trudności w ustalaniu korekcji okularowej: różnowzroczność, wysoki astygmatyzm, zaburzenia akomodacji.
Kolejna edycja kursu I stopnia rozpocznie się w maju/czerwcu 2021. Zgłoszenia na kursy przyjmuje telefonicznie lub pocztą elektroniczną Biuro Cechu - tel. 22 635 78 67, od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-13:00, e-mail: szkolenia@cechoptyk.waw.pl.
*Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia kursu refrakcji jest posiadanie wykształcenia kierunkowego z zakresu optyki / dyplom szkoły optycznej lub rzemieślniczy / lub dyplomu z optometrii, ortoptyki, okulistyki. Osoby nieposiadające wykształcenia kierunkowego mogą uczestniczyć w kursach, ale nie otrzymują świadectwa ukończenia, a jedynie, na życzenie zaświadczenie o uczestnictwie w kursie."