Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszła w życie Dyrektywa Omnibus.
Z czym właściwie się ona wiąże?
To, o czym najczęściej się słyszy w związku z dyrektywą to najniższa cena produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Jej podanie jest obowiązkiem tylko, gdy ogłaszana jest promocja lub wyprzedaż.
„Rękojmia” zostaje zastąpiona „odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową”. Wydłużono okres domniemania, że niezgodność towaru z umową istniała już w chwili zakupu towaru – w tym momencie są to 2 lata.
W przypadku rękojmi postępowanie pozostaje – najpierw naprawa lub wymiana, następnie obniżenie ceny towaru, a na samym końcu odstąpienie od umowy.
Jeżeli nastąpi odstąpienie od umowy, koszt zwrotu towaru pokrywa sprzedający, który ma 14 dni od otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania na dokonanie zwrotu wartości sprzedaży.
Wszystkie płatne reklamy czy współprace muszą być wyraźnie oznaczone.
Umieszczanie fałszywych lub zmienionych opinii jest zakazane. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest weryfikowanie opinii konsumentów, czy została wystawiona przez kogoś, kto faktycznie dokonał zakupu. Plusem jest to, że dyrektywa nie wymaga 100% skuteczności, ale podjęcia odpowiednich kroków w celu weryfikacji.
Nieznajomość prawa nie zwalnia nikogo z jego przestrzegania, a kary mogą być wysokie. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z dostępnymi artykułami na temat dyrektywy Omnibus.
Podsyłamy linki do kilku artykułów:
‣ https://bit.ly/3ZWdMH7
‣ https://bit.ly/3Wy11Qa
‣ https://bit.ly/3WzcgaU
Jeśli macie jakieś przemyślenia, wyciągacie jeszcze jakieś wnioski, to zachęcamy do podzielenia się nimi w komentarzach!